L’IFIC renova la seua imatge corporativa en el seu 75é aniversari

dj., 31/07/2025 - 11:34

L’Institut de Física Corpuscular (IFIC), centre mixt del CSIC i la Universitat de València, estrena nova imatge corporativa coincidint amb la celebració dels seus 75 anys d’història i la concessió del seu segon distintiu Severo Ochoa d’excel·lència. La distinció Severo Ochoa reconeix “la qualitat i el nivell d’excel·lència” de la investigació del centre. És la segona vegada que l’IFIC rep aquest segell d’excel·lència, que ja va obtindre durant el període 2015–2019. Aquests fets subratllen la rellevància científica de l’institut i expliquen el moment triat per a actualitzar la seua marca: la renovació visual busca reflectir un IFIC modern, dinàmic i connectat amb la societat, en sintonia amb el caràcter innovador de la seua activitat investigadora.

Nova identitat corporativa
La imatge corporativa d’una institució engloba com és percebuda visualment, incloent-hi el conjunt de creences i associacions (idees, valors, atributs) que el públic rep de manera visual. Per això, amb la nova identitat gràfica, l’IFIC pretén reforçar precisament aquests valors: s’han redissenyat el logotip, la paleta de colors i la tipografia del centre per a aconseguir un estil contemporani, homogeni i reconeixible. A més, s’ha elaborat un manual de marca que indica com utilitzar correctament el nou logotip i els elements gràfics en tots els suports institucionals (web, materials de difusió, presentacions, etc.), garantint la coherència de la imatge en cada aparició pública. Amb motiu de l’aniversari, s’ha inclòs una versió especial addicional a la versió principal on es reflectixen els 75 anys d’història.

Logotip geomètric: El nou logotip integra línies i formes geomètriques bàsiques com a metàfora de l’avenç científic a partir d’elements simples. Segons els dissenyadors, es parteix de figures de complexitat creixent per evocar el desenvolupament del coneixement: des de formes molt complexes fins al punt, com a element més fonamental del coneixement científic. En aquest context, actualment ens situaríem en el “triangle”. A partir d’aquestes formes es crea una retícula que estructura el disseny del logotip.

Símbol d’unió: Al logotip actual les sigles “IFIC” apareixen dividides en dues parts, un recurs gràfic que simbolitza la unió entre ciència i societat. Aquesta dualitat reforça la missió de l’institut: investigació d’excel·lència amb projecció pública. A més, amb la forma específica de la “I“ es va voler sintetitzar diversos aspectes de la física nuclear i de les altes energies com la col·lisió entre dos feixos de partícules, un col·limador en un accelerador, dos dolls de matèria expulsats (habituals en astropartícules) o fins i tot la ruptura espontània del Model Estàndard, per la qual les partícules adquireixen massa i el logotip adquireix entitat.

Paleta de colors dinàmica: S’han triat colors vius i contrastats per a transmetre dinamisme i innovació. Els tons utilitzats aporten energia al logotip i el diferencien de la versió anterior, donant-li un aspecte més amable i en sintonia amb l’estil visual de les institucions a les quals pertany, el CSIC i la Universitat de València.

Manual d’identitat corporativa: Per a fixar les normes d’ús de la nova marca, s’ha publicat un manual d’identitat que inclou variants del logotip (horitzontal, vertical, monocrom), normes de color, tipografies institucionals i exemples d’aplicació en papereria i suports digitals. Aquesta guia assegura que tots els grups d’investigació, departaments i esdeveniments de l’IFIC apliquen la nova imatge de manera consistent.

Vídeo Corporatiu: A més, el centre està treballant en una versió moderna del seu vídeo corporatiu, on es recollirà tota la seua activitat. Estarà disponible pròximament.

 

Cartell commemoratiu del 75é aniversari
Com a part de la celebració de l’aniversari, l’artista visual Víctor Visa ha creat un cartell commemoratiu el disseny del qual sintetitza l’esperit científic de l’IFIC. El motiu central és una explosió primordial de la qual emergeixen partícules i estrelles, al·ludint a l’expansió de l’univers. Sobre aquest fons destaca una interpretació acolorida del diagrama del detector ATLAS del LHC, en el qual participa l’IFIC, composta per cercles concèntrics. Tal com explica l’autor, aquesta imatge simbolitza “treballar en el més xicotet per arribar al més gran”: els cercles imbricats suggereixen que, en estudiar les partícules elementals, ampliem la nostra comprensió del cosmos.

En el disseny també apareixen altres detalls que intenten representar la totalitat del treball realitzat a l’institut. En el centre es visualitza una mena d’explosió primigènia, d’on ixen partícules, estrelles, etc., i es suggereix la idea de l’expansió de l’univers amb elements dins de la figura central. Es poden apreciar alguns elements generals de física, com la representació de la massa absoluta dels neutrins a partir de l’explosió de supernoves.

A la part inferior s’observen figures humanes minimalistes. Aquestes siluetes, dibuixades només amb contorns, aporten escala per mostrar la gran magnitud del detector i un sentit històric. Cada figura porta elements d’èpoques diferents, vestimenta o objectes, que retraten el pas del temps al llarg dels 75 anys de l’institut, i reten homenatge a les generacions de científics de l’IFIC i a l’evolució de la recerca a València. En conjunt, la nova imatge corporativa i el cartell de l’aniversari situen l’IFIC com un centre de referència, amb una marca renovada que transmet els seus valors científics a la societat. La institució confia que aquesta identitat visual fresca i simbòlica comunique amb claredat el seu compromís amb l’excel·lència investigadora i la seua vocació divulgativa.